Od początku.
Uchwały Rady Gminy - obowiązkowe
Uchwały rad gmin wynikające z
ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w
związku z gospodarką odpadami
Gmina określa w niej wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach zgodnie ze znowelizowaną ustawą, wymagania dotyczące prowadzonego na terenie gminy selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz warunków odbierania odpadów, które ma obowiązek spełniać mieszkaniec gminy.
Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina dokonuje wyboru metody spośród określonych w ustawie:
a) liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących nieruchomość,
b) ilości zużytej wody,
c) powierzchni lokalu mieszkalnego,
d) gospodarstwa domowego.
Wraz z wyborem metody gmina określa stawkę opłaty.
Przykładowo:
Liczba mieszkańców x stawka opłaty = opata za gospodarowanie odpadów komunalnych
Uchwała dotycząca terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina określa dni, w które firma odbiera odpady komunalne, z jaką częstotliwością są one wywożone oraz sposób, w jaki mieszkaniec może uiścić opłatę (w siedzibie urzędu lub na wskazany numeru konta)
Uchwała dotycząca wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina określa w niej, jakiego rodzaju informacje będzie chciała uzyskać od mieszkańca w celu wyliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Może również określić, jakiego rodzaju informacje dodatkowo będzie wymagała od mieszkańca do przedstawienia w celu weryfikacji wyliczonej opłaty.
Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, w szczególności ilość odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób świadczenia usług – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina szczegółowo określa rodzaje odpadów, które będą odbierane od mieszkańców i te, które mieszkaniec będzie mógł przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Określona zostanie częstotliwość odbierania śmieci i ilości odpadów przyjmowanych do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, jak również godziny i dni jego pracy.
Uchwała w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych - brak terminu przyjęcia
Gmina ma obowiązek podjąć tę uchwałę w przypadku, gdy nie podjęła uchwały w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Może ona stosować zróżnicowane stawki opłat w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Uchwała taka musiała więc mieć miejsce.
Na stronie www.piotrkow.pl czytamy w FAQ-u:
http://www.piotrkow.pl/gospodarka/odpady/odpady_news/mieszkancy-pytaja-urzad-odpowiada
2. Jak często będą odbierane śmieci?
CZĘSTOTLIWOŚĆ ODBIORU
ODPADÓW KOMUNALNYCH
|
|||
GRUPA ODPADÓW
|
ODPADY
|
BUDYNKI
|
|
JEDNORODZINNE
|
WIELORODZINNE
|
||
PODSTAWOWA
|
ZMIESZANE
|
raz na dwa
tygodnie
|
dwa razy na tydzień
|
BIODEGRADOWALNE
|
|||
TWORZYWA SZTUCZNE
|
raz na 4 tyg.
|
raz na tydzień
|
|
WIELOMATERIALOWE
|
|||
METAL
|
|||
SZKŁO
|
|||
TEKSTYLIA
|
|||
PAPIER
|
|||
DODATKOWA
|
ZIELONE
|
raz na 4 tygodnie odbiór
z terenu nieruchomości w terminie określonym w harmonogramie,
dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki
odpadów
|
raz na 4 tygodnie odbiór
z terenu nieruchomości w terminie określonym w harmonogramie,
dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki
odpadów
|
MEBLE I ODPADY
WIELKOGABARYTOWE
|
raz na rok odbiór z terenu
nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej
zbiórki odpadów
|
raz na rok odbiór z terenu nieruchomości,
dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki
odpadów
|
|
ODPADY ELEKTRYCZNE
I ELEKTRONICZNE
|
raz na pół roku odbiór
z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do
punktów selektywnej zbiórki odpadów
|
raz na pół roku odbiór
z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do
punktów selektywnej zbiórki odpadów
|
|
BATERIE I AKUMULATORY
|
|||
CHEMIKALIA
|
raz na pół roku odbiór
z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do
punktów selektywnej zbiórki odpadów
|
raz na pół roku odbiór
z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do
punktów selektywnej zbiórki odpadów
|
|
PRZETERMINOWANE LEKI
|
raz na pół roku, samodzielne
dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów
|
3. Zapełniłem/-am kosz przed datą odbioru
śmieci z posesji. Co mam zrobić w takim przypadku?
Na terenie miasta znajdą się punkty selektywnej
zbiórki odpadów, do których mieszkańcy będą mogli samodzielnie dostarczać
posegregowane odpady komunalne. Za odbiór w punkcie nie będzie pobierana
dodatkowa opłata.
4. Co z takimi odpadami jak trawa i
popiół? Będą odbierane?
Każdy rodzaj odpadów komunalnych będzie
odbierany. Tak też będzie w przypadku trawy i popiołu.
5. Co z odpadami powstającymi u przedsiębiorców?
Wszystkie zmiany dotyczą tylko
odpadów powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych! Oznacza to, że
właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady
komunalne, nie będą objęci nowym systemem odbioru i zagospodarowania odpadów.
Są to m. in. nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza
bądź usługowa lub na których znajdują się instytucje, szkoły, przedszkola, itp.
Właściciele takich nieruchomości zobowiązani są do zorganizowania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych tzn. podpisania umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady oraz posiadania dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Właściciele takich nieruchomości zobowiązani są do zorganizowania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych tzn. podpisania umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady oraz posiadania dowodów uiszczania opłat za te usługi.
6. Czy dostanę kosz na śmieci zmieszane
czy muszę sam/-a go zapewnić?
Zarówno ustawa z dnia 13 września 1996r. (art.
5) przed nowelizacją, jak i po nowelizacji nakłada na właściciela
nieruchomości zapewnienie pojemnika na śmieci zmieszane. Jednakże praktyka
pokazywała, że firmy odbierające śmieci zapewniały pojemniki (bezpłatnie).
Dlatego też jest wysoce prawdopodobne, że będzie tak również w przypadku firmy,
która wygra przetarg.
7. Czy dostanę pojemniki na selektywną
zbiórkę odpadów?
Miasto zapewni mieszkańcom foliowe worki na
6 frakcji odpadów:
- tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe - worek w kolorze żółtym;
- papier i tektura - worek w kolorze niebieskim;
- szkło - worek w kolorze zielonym;
- ulegające biodegradacji w tym odpady zielone - worek w kolorze brązowym;
- metale - worek w kolorze czerwonym;
- tekstylia - worek w kolorze białym
- tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe - worek w kolorze żółtym;
- papier i tektura - worek w kolorze niebieskim;
- szkło - worek w kolorze zielonym;
- ulegające biodegradacji w tym odpady zielone - worek w kolorze brązowym;
- metale - worek w kolorze czerwonym;
- tekstylia - worek w kolorze białym
8. 15 czerwca wypada w sobotę. Czy tego
dnia Urząd będzie otwarty?
Tak, będą czynne zarówno punkty informacyjne
Urzędu Miasta przy ulicy Szkolnej 28 i Pasażu K. Rudowskiego 10, jak i Zarząd
Dróg i Utrzymania Miasta przy ulicy Kasztanowej (dojazd od ulicy Dworskiej,
przy dawnym POM-ie - park "Belzacki"). Godziny otwarcia wszystkich
punktów to 7.30 – 14.00.
W załączniku zamieszczamy klasyfikację odpadów
komunalnych.
Pliki do pobrania:
Deklarowałam zmieszane.
W niedzielę znalazłam w
skrzynce pocztowej „pismo przewodnie”, ulotkę zatytułowaną: „Ogłoszenie dotyczące
pojemników na odpady” oraz „harmonogram”. W tymże, ktoś przed skserowaniem
przejechał korektorem w miejscach, gdzie jest symbol pojemnika. Niemniej
jednak, w rubryce: ”ilość”, podano: ”1”.
Jeden, co? Przypominam, że zgodnie z
ustawą, gmina ma obowiązek odebrania ode mnie każdej ilości wyprodukowanych śmieci.
Daty odbioru śmieci są
wyznaczone dokładnie co cztery tygodnie; do tego stopnia dokładnie, że ostatni
w tym roku odbiór nieczystości odbędzie się w pierwszy dzień Świąt Bożego
Narodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz