środa, 3 lipca 2013

ŚMIECI W PIOTRKOWIE



Od początku.


Uchwały Rady Gminy - obowiązkowe



Uchwały rad gmin wynikające z ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w związku z gospodarką odpadami

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy – termin podjęcia 6 miesięcy od dnia uchwalenia wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Gmina określa w niej wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach zgodnie ze znowelizowaną ustawą, wymagania dotyczące prowadzonego na terenie gminy selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz warunków odbierania odpadów, które ma obowiązek spełniać mieszkaniec gminy.

Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina dokonuje wyboru metody spośród określonych w ustawie:
a)    liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących nieruchomość,
b)    ilości zużytej wody,
c)    powierzchni lokalu mieszkalnego,
d)    gospodarstwa domowego.
Wraz z wyborem metody gmina określa stawkę opłaty.

Przykładowo:
Liczba mieszkańców x stawka opłaty = opata za gospodarowanie odpadów komunalnych

Uchwała dotycząca terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina określa dni, w które firma odbiera odpady komunalne, z jaką częstotliwością są one wywożone oraz sposób, w jaki mieszkaniec może uiścić opłatę (w siedzibie urzędu lub na wskazany numeru konta)

Uchwała dotycząca wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina określa w niej, jakiego rodzaju informacje będzie chciała uzyskać od mieszkańca w celu wyliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Może również określić, jakiego rodzaju informacje dodatkowo będzie wymagała od mieszkańca do przedstawienia w celu weryfikacji wyliczonej opłaty.
Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, w szczególności ilość odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób świadczenia usług – termin podjęcia do końca 2012 r.
Gmina szczegółowo określa rodzaje odpadów, które będą odbierane od mieszkańców i te, które mieszkaniec będzie mógł przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Określona zostanie częstotliwość odbierania śmieci i ilości odpadów przyjmowanych do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, jak również godziny i dni jego pracy.

Uchwała w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych - brak terminu przyjęcia
Gmina ma obowiązek podjąć tę uchwałę w przypadku, gdy nie podjęła uchwały w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Może ona stosować zróżnicowane stawki opłat w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Uchwała taka musiała więc mieć miejsce.

Na stronie www.piotrkow.pl czytamy w FAQ-u:
http://www.piotrkow.pl/gospodarka/odpady/odpady_news/mieszkancy-pytaja-urzad-odpowiada
BIP
Odsłuchaj iWebreader. Naciśnij enter aby rozpocząć odtwarzanie
2. Jak często będą odbierane śmieci?
CZĘSTOTLIWOŚĆ ODBIORU ODPADÓW KOMUNALNYCH  
GRUPA ODPADÓW  
ODPADY  
BUDYNKI  
JEDNORODZINNE
WIELORODZINNE
PODSTAWOWA  
ZMIESZANE 
raz na dwa tygodnie 
dwa razy na tydzień 
BIODEGRADOWALNE 
TWORZYWA SZTUCZNE 
raz na 4 tyg. 
raz na tydzień 
WIELOMATERIALOWE 
METAL 
SZKŁO 
TEKSTYLIA 
PAPIER 
DODATKOWA  
ZIELONE 
raz na 4 tygodnie odbiór z terenu nieruchomości w terminie określonym w harmonogramie, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
raz na 4 tygodnie odbiór z terenu nieruchomości w terminie określonym w harmonogramie, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
MEBLE I ODPADY WIELKOGABARYTOWE 
raz na rok odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
raz na rok odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
ODPADY ELEKTRYCZNE I ELEKTRONICZNE 
raz na pół roku odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
raz na pół roku odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
BATERIE I AKUMULATORY 
CHEMIKALIA 
raz na pół roku odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
raz na pół roku odbiór z terenu nieruchomości, dopuszcza się samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 
PRZETERMINOWANE LEKI 
raz na pół roku, samodzielne dostarczenie do punktów selektywnej zbiórki odpadów 

3. Zapełniłem/-am kosz przed datą odbioru śmieci z posesji. Co mam zrobić w takim przypadku?
Na terenie miasta znajdą się punkty selektywnej zbiórki odpadów, do których mieszkańcy będą mogli samodzielnie dostarczać posegregowane odpady komunalne. Za odbiór w punkcie nie będzie pobierana dodatkowa opłata.
4. Co z takimi odpadami jak trawa i popiół? Będą odbierane?
Każdy rodzaj odpadów komunalnych będzie odbierany. Tak też będzie w przypadku trawy i popiołu.
5. Co z odpadami powstającymi u przedsiębiorców?
Wszystkie zmiany dotyczą tylko odpadów powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych! Oznacza to, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, nie będą objęci nowym systemem odbioru i zagospodarowania odpadów. Są to m. in. nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza bądź usługowa lub na których znajdują się instytucje, szkoły, przedszkola, itp.
Właściciele takich nieruchomości zobowiązani są do zorganizowania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych tzn. podpisania umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady oraz posiadania dowodów uiszczania opłat za te usługi.
6. Czy dostanę kosz na śmieci zmieszane czy muszę sam/-a go zapewnić?
Zarówno ustawa z dnia 13 września 1996r. (art. 5)  przed nowelizacją, jak i po nowelizacji nakłada na właściciela nieruchomości zapewnienie pojemnika na śmieci zmieszane. Jednakże praktyka pokazywała, że firmy odbierające śmieci zapewniały pojemniki (bezpłatnie). Dlatego też jest wysoce prawdopodobne, że będzie tak również w przypadku firmy, która wygra przetarg.
7. Czy dostanę pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów?
Miasto zapewni mieszkańcom  foliowe worki na 6 frakcji odpadów:
- tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe - worek w kolorze żółtym;
- papier i tektura - worek w kolorze niebieskim;
- szkło - worek w kolorze zielonym;
- ulegające biodegradacji w tym odpady zielone - worek w kolorze brązowym;
- metale - worek w kolorze czerwonym;
- tekstylia - worek w kolorze białym
8. 15 czerwca wypada w sobotę. Czy tego dnia Urząd będzie otwarty?
Tak, będą czynne zarówno punkty informacyjne Urzędu Miasta przy ulicy Szkolnej 28 i Pasażu K. Rudowskiego 10, jak i Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta przy ulicy Kasztanowej (dojazd od ulicy Dworskiej, przy dawnym POM-ie - park "Belzacki"). Godziny otwarcia wszystkich punktów to 7.30 – 14.00.
W załączniku zamieszczamy klasyfikację odpadów komunalnych.




Pliki do pobrania:
Pobierz plik

Deklarowałam zmieszane.

W niedzielę znalazłam w skrzynce pocztowej „pismo przewodnie”, ulotkę zatytułowaną: „Ogłoszenie dotyczące pojemników na odpady” oraz „harmonogram”. W tymże, ktoś przed skserowaniem przejechał korektorem w miejscach, gdzie jest symbol pojemnika. Niemniej jednak, w rubryce: ”ilość”, podano: ”1”.  Jeden, co? Przypominam, że zgodnie z ustawą, gmina ma obowiązek odebrania ode mnie każdej ilości wyprodukowanych śmieci.

Daty odbioru śmieci są wyznaczone dokładnie co cztery tygodnie; do tego stopnia dokładnie, że ostatni w tym roku odbiór nieczystości odbędzie się w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz